Noll vindkraftverk i Oskarshamn: ”De har stängt dörren”

I utkanten av Oskarshamn planerades parken. Fotomontage över området.Lyssna: Ingen vindkraft alls i kärnkraftskommunenI kärnkraftskommunen Oskarshamn har det aldrig byggts ett enda vindkraftverk. Det enda företaget som ville bygga, Eurowind, har dragit sig ur. Bolaget utredde 20-talet verk i utkanten av Oskarshamn. Men det var innan kommunen ökade på skyddsavståndet till bebyggelse. ”I princip stänger man ju dörren för landbaserad vindkraft”, säger företagets projektledare Tove Hagström, men kommunalrådet Andreas Erlandsson (S) ser inte dörren som stängd. Eric Areniuseric.arenius@sverigesradio.se

Lyssna här