Mazda MX-5 – en tvättäkta sportbilsikon

Denna roadster har alltid varit en modern ikon. Den första Miata’n anlände till Europa 1989 och resten är en framgångssaga utan motstycke.

Mazda MX-5 är en tvättäkta sportbilsikon och beskrivs bäst som en modern roadster i originalförpackning. Designen har alltid varit relativt konventionell trots det faktum att linjerna ständigt utvecklats. Det var 1989 som den första Miata’n anlände till Europa och resten är en framgångssaga utan motstycke.

Nytt och klassiskt

Bilen är snygg tack vare sin tidlösa formgivning. Borta är den lite buttiga karossformen som i stället fått ta del av skarpa snitt och veck. De kattlika strålkastarna i nosen har försetts med LED-lampor och strax nedanför löper ett pärlband av lysdioder. Vi glider ner i de skålade sportstolarna och trycker på startknappen. Handen hamnar automatiskt på växelspaken och den låga sittpositionen kommer verkligen till sin rätt. Förarmiljön bjuder på analoga instrument där varvräknaren placeras lite småkaxigt i mitten och hastighetsmätaren till höger. All övrig information visas däremot digitalt längst till vänster samtidigt som mittkonsolen bjuder på en 7-tums pekskärm. Interiören blandar modernt med klassiskt och ett lysande exempel är att tygsuffletten fortfarande fälls för hand.

Bus eller godis

Under huven erbjuds två motorer varav minstingen i gänget levererar 132 hk och blir din för 326 900 kronor. Här får man växla flitigt med den handjagade lådan, men 1,5-litersmotorn gillar att varvas hårt. Annars är lösningen att lägga till ytterligare 28 000 kronor och då ökar cylindervolymen till 2,0 liter. Bensinmotorn på 184 hk har bättre klös och ger roadstern temperamentet den förtjänar. Slutnotan hamnar visserligen på 354 900 kronor men då ingår även 17-tumsfälgar, skinnsäten och en rejäl ljudanläggning från Bose. När vi lägger i ettan och släpper kopplingen sätter sig japanen lite lätt på bakhjulen för att låta däcken få maximalt grepp i asfaltens yta. Motorljudet är vasst och lagom öronbedövande samtidigt som fartvinden ger precis lagom hårrufs. Det här är bilivet när det är som bäst.

Tekniska data

Tekniska data för Mazda MX-5 Roadster 2,0 Exclusive Line

Motor: 4-cylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 184 hk vid 7 000 varv/min. Max vridmoment: 205 Nm vid 4 000 varv/min.

Kraftöverföring: Fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram – fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak – multilänkaxel. Styrning: Elektrisk servo. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: Axelavstånd 231 cm, längd 392 cm, bredd 174 cm, höjd 123 cm. Tjänstevikt 1 127 kg. Bränsletank 45 liter.

Prestanda: Toppfart 219 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,5 sek. 6,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 155 g/km. Pris: 354 900 kronor.

+Plus… – Minus… Riktigt fräck design. Autobroms kostar 10 års nybilsgaranti 7 000 kr extra. Liten bagage på 127 liter.

Hygglig prislapp

Read more at KalmarPosten

Läs mer här