När Tallhagsskolan startade upp för cirka två år sedan var det även första dagen för Maria Bagewitz. Hon arbetar som social mentor på skolan och är där för elevernas skull.
Roll och arbetsuppgifter
”Du jobbar som social mentor på Tallhagsskolan, vad innebär det?” – ”Man kan säga att man är spindeln i nätet kring eleverna. Man är den som drar i alla trådar kring det sociala, andra instanser och inom elevhälsan. Det kan vara allt från att reda i bråk till att ha kontakt med socialen. Vi är tillgängliga nästan hela tiden för eleverna. De kan gå till vilken av mentorerna som helst, men vi finns här för dem. Lärare har sina lektioner, men vi kan ta tag i det som händer direkt och agera.”
”Vad är bra egenskaper för en social mentor?” – ”Man behöver vara social och gilla att träffa olika människor. Vi träffar många olika typer av personligheter.”
”Du började som social mentor i samband med att Tallhagsskolan startade upp. Hur har de här två åren varit?” – ”Det var lite oroligt första året, men nu har det landat och det är en väldig skillnad. Allting var nytt, från elever till lokaler och personal. Saker har kommit på plats och det har hittats mer rutiner och roller. Det är jättebra nu.”
”Vad är utmaningarna i din roll?” – ”Det är nog just att man har så många olika roller. Ibland vet man inte var man ska sätta gränsen och hur mycket ska jag ge av mig själv.”
”Är det svårt att veta var din yrkesroll slutar och ditt privatliv börjar?” – ”Det kan det vara. Ibland blir det att man tar med sig det hem, en känsla eller om en elev inte mår bra. Det får man lära sig att hålla isär lite, men det är inte alltid så lätt.”
”Vad i ditt yrke får dig att känna glädje?” – ”Det jag får mest glädje av är relationerna. Att kunna nå elever, snicksnacka och känna att man gör skillnad för dem.”
”Hur har du utvecklats de här två åren?” – ”Jag har lärt mig otroligt mycket. I hur man ska vara i olika situationer och framförallt det med det personliga. Hur mycket jag ska ge av mig själv.”
”Hur har skolan förändrats sedan du själv var högstadieelev?” – ”Framförallt tycker jag att kraven på eleverna har ökat. Elever känns mer stressade. Det är mer press och klimatet kring eleverna är annorlunda. Som sättet de pratar till varandra och agerar.”
”Tänker du att det är mer stress och press på eleverna i skolans värld eller privat?” – ”Jag tänker båda delarna. I skolarbetet handlar det om betyg och kriterier. Sedan har vi ju sociala medier som påverkar, som man själv inte hade på samma sätt. Den pressen att hela tiden vara tillgänglig och se vad alla gör påverkar.”
”En fågel viskade att du själv sitter vid skolbänken nu för att bli speciallärare? Vad lockar med den arbetsrollen?” – ”Jag trivs i det här lilla sammanhanget som det blir med speciallärare. Man kan skapa relationer och sitta lite mer enskilt med eleverna och stötta upp på det sättet. Jag är klar till jul, det känns skönt.”
”Vad är planen då?” – ”Den är inte riktigt klar än. Det är någon form av förändring som är tänkt för att kunna jobba med det jag pluggat till.”
”Hur kommer det kännas att inte vandra i skolans hallar då?” – ”Det är lite svårt, jag är little kluven. Jag började plugga innan jag började som social mentor. Men jag tänker att jag måste prova på det som jag pluggar till också, haha.”
”Vad skulle du säga är din dolda talang?” – ”Jag har nog ingen talang så, men jag gillar ju som sagt att baka. Jag försöker lära mig att göra chokladpraliner och sådant också. Det är lite meditativt.”
”Vad ville du arbeta med som barn?” – ”Jag ville bli politiker.”
”Det var ett ovanligt svar!” – ”Haha, men det tyckte jag var intressant. Jag kommer ihåg att jag fascinerades mycket av debatter och tyckte det var spännande. Jag pratar ganska mycket själv och tänkte att det passar mig.”
”Argumenterade du för högre veckopeng då?” – ”Jag kunde argumentera för det mesta faktiskt och gjorde det gärna också.”
”Hur tacklar du en motgång?” – ”Jag är nog den som bryter ihop och sedan biter ihop och kör vidare. Men först behöver jag nog känna mig lite deppig och sedan använder jag det till ett jäkla anamma och tar mig vidare.”
”Vad gör du en ledig dag?” – ”Nu när det är vår är jag helst ute i trädgården med barnen och bara är. Det behöver inte vara så mycket mer.”
”Vad är fredagsmys för dig?” – ”Äta god mat med ett glas vin och landa i soffan för att titta på film.”
”Har du en bucket list, och vad står det i så fall på den?” – ”Ingen nedskriven, men jag har ju saker som jag vill göra. När jag var ung backpackade jag och det skulle jag vilja göra igen. Då var jag i Asien och jag är lite lockad att köra vidare där och se det man inte hann med förra gången. Sydamerika hade också varit fint.”
”Vad läser/lyssnar eller tittar du helst på?” – ”Jag tittar väldigt mycket på svenska kriminalare. Det älskar jag och jag läser samma typ av böcker också. Jag lyssnar på svensk musik som Albin Lee Meldau och Thomas Stenström.”
”Vad har du oftast i din matlåda?” – ”Jag har väldigt sällan matlåda, jag tycker inte det är så roligt. Vi äter ofta med eleverna här, men har jag matlåda blir det helst en pastasallad.”
”Person du ser upp till?” – ”Det är min mamma. Hon är så himla stark och så bra.”
”Tre kändisar, döda eller levande, du gärna skulle bjuda idag?” – ”Då vill jag ha med Heath Ledger, Albin Lee Meldau och Pink. Det tror jag blir ett härligt gäng.”
”Vad skulle du bjuda på?” – ”Jag tänker att jag skulle göra någon form av räktacos, det är gott.”
”Vad ser du fram emot just nu?” – ”Sommaren, absolut. Ledighet och bad och konserter!”
Read more at KalmarPosten