Besöksnäringen i Kalmar har haft en bra sommar, med evenemang som Kalmar Stadsfest och Ironman, samt konserter med kända artister, som bidragande faktorer. Trots en marginellt lägre hotellbeläggning än rekordåret 2022, visar preliminär statistik en positiv utveckling för helåret.
Besöksnäringen i Kalmar har mått gott i sommar. Folkfester som Kalmar Stadsfest och Ironman, Hundfesten och Boule-SM samt konserter med Håkan Hellström och Gyllene Tider har bidragit till detta. Enligt Destination Kalmar har Kalmar hotell en nästan lika bra beläggningsgrad som rekordåret 2022.
”Kalmar har ett starkt utbud under sommaren och det ska vi vårda och fortsätta att stärka, men det är också viktigt att utveckla utbudet under andra delar av året, till exempel genom att värva evenemang och möten. Vi arbetar för att Kalmar ska ha många starka reseanledningar året runt. Hatstore Arena är ett bra exempel på en satsning som har gett oss helt nya möjligheter. I höst stannar till exempel både Darin och Lars Winnerbäck till i Kalmar under sina arenaturnéer”, säger Marcus Larsson, chef Möten och evenemang, Destination Kalmar, i ett pressmeddelande.
Lägre hotellbeläggning men fler gästhamnsbesök
Under de tre sommarmånaderna ligger årets siffror för hotellens beläggningsgrad på 82,0 procent jämfört med 84,1 procent 2022. Även gästhamnen har lockat många besökare och ser ut att nå rekordsiffror. Under perioden 1 maj till 31 augusti hade gästhamnen 6 573 båtdygn. Det är en ökning med hela 10,7 procent jämfört med samma period 2022.
Förutom gäster till havs har även antalet husbilsdygn ökat. Antalet husbilsdygn var 2 216 under perioden 1 maj till 31 augusti, vilket är en ökning med 4,4 procent jämfört med 2022.
Positiva signaler för helåret
”Det är fortfarande för tidigt att summera sommaren, men den preliminära statistik vi har fått hittills, och de signaler vi har fått från aktörerna, tyder på att helåret utvecklas väldigt bra. Framför allt ser vi en ökning under tidig vår. Vi ser också att de internationella gästerna ökar, framför allt från Tyskland”, säger Stefan Johnsson, turismchef, Destination Kalmar, i ett pressmeddelande.
Read more at KalmarPosten