Från och med den 31 augusti skärps reglerna för A-traktorer. Bland annat införs krav på bilbälte och böter om fler än en person sitter per sittplats. Polisens trafikgrupp i Kalmar välkomnar de nya bestämmelserna.
Den 31 augusti träder nya, skärpta regler för A-traktorer i kraft. Syftet är att öka säkerheten för ungdomar som färdas i dessa fordon och samtidigt underlätta polisens arbete. Reglerna innebär krav på bilbälte, att passagerare endast får färdas på avsedd plats och att högst en person får sitta per plats. Den högsta tillåtna hastigheten för A-traktorer blir nu 30 kilometer i timmen. Ett förskriftsarbete pågår även om krav på vinterdäck, som planeras träda i kraft den 1 december.
Johan Fagerlund, gruppchef på trafikgruppen i Kalmar, menar att de nya reglerna kommer att förenkla dialogen med ungdomarna. ”Det har varit mycket ryktesspridningar om att man får sitta fler till exempel, det har varit otydligt vilka regler som egentligen gällt. Nu är det väldigt tydligt vad som gäller, hur många passagerare som får åka med och att bilbälte ska användas”, säger han.
Polisen har tidigare observerat att många personer fått plats i en A-traktor, vilket ibland har lett till att det rapporterats om fara för passagerarna. ”Nu får vi ett verktyg och kan skriva ut böter. Säkerheten kommer att öka både för förare och passagerare”, fortsätter Fagerlund.
Den som bryter mot de nya reglerna riskerar böter, men nivåerna är ännu inte fastställda. Polisen kommer till en början att skriva anmälningar.
Antalet A-traktorer har ökat markant i Sverige, vilket även lett till fler olyckor. I Kalmar län finns 971 A-traktorer eller EPA-traktorer i trafik. ”Det har varit mycket arbete runt A-traktorerna de senaste åren. Det är positivt att vi får mer tydlighet”, säger Johan Fagerlund.
Om de nya reglerna kommer att förhindra olyckor är oklart, men Fagerlund menar att om olyckor inträffar är personerna i fordonet bättre skyddade om reglerna efterlevs.
Det här är Epa- och A-traktorer
A-traktor är ett ombyggt fordon, ursprungligen tänkt att dra andra fordon eller redskap. Numera används den främst som transportmedel för ungdomar.
Nyregistrering av EPA-traktorer upphörde 1975 och ersattes av A-traktorer, men många använder fortfarande begreppet EPA-traktor.
A-traktorns konstruktiva hastighet får inte överstiga 30 km/h. Tidigare fanns endast en bestämmelse om att fordonet inte fick vara byggt för att kunna köra snabbare.
En A-traktor är en bil som byggts om till traktor, medan en traktor A är ett långsamtgående fordon. A-traktorn klassas som traktor A eftersom dess hastighet är tekniskt begränsad till under 40 km/h. Traktorer konstruerade för högre hastigheter klassas som traktor B.
Många av dagens regler för A-traktorer är närmare 20 år gamla. Indelningen i traktor A och B infördes 2016.
Källa: Transportstyrelsen
Read more at KalmarPosten