Rattfylleri – en mörk baksida av midsommarfirandet

Allt fler väljer att sätta sig bakom ratten under alkoholpåverkan, antingen medvetet eller omedvetet. Alcosense i England lanserar nu nya, pålitliga alkoholmätare som ett svar på det ökande problemet.

MAIDENHEAD, ENGLAND Snart är det dags att dansa små grodorna runt midsommarstången och fira årets längsta dag. Men festligheterna har också en mörk baksida – rattonykterhet. Allt fler sätter sig bakom ratten trots att de druckit alkohol, både medvetet och omedvetet.

En idé född ur vänskap

Fyra mil väster om London ligger Maidenhead och det är här som Alcosense har sitt huvudkontor. Vi möter grundaren Hunter Abbott, en person vars namn klingar välbekant för motorsportentusiaster. Efter en karriär inom professionell motorsport, bland annat BTCC, föddes företagsidén när hans bäste vän åkte fast för rattfylleri efter ett bröllop.

”Vi hade varit på samma bröllop, druckit lika mycket och båda körde bil samtidigt dagen efter”, berättar Hunter. Vännens öde fick Hunter att fundera över riskerna med rattfylleri.

Komplicerad lagstiftning och mätmetoder

Undersökningar visade att problemet var mer komplicerat än han först anat. Lagstiftningen skiljer sig åt mellan länder och inom EU används tre olika beräkningsmetoder för alkohol i utandningsluft. ”Om du exempelvis använder din svenskinställda alkomätare här i England kommer resultatet att visa upp till femton procent för lite”, förklarar Hunter.

I Sverige gäller 0,2 promille alkohol i blodet, vilket motsvarar 0,10 milligram per liter i utandningsluft – gränsen för rattfylleri.

Alcosenses nya alkoholmätare

Alcosense erbjuder tre modeller: Excel (1699 kr), Pro (2500 kr) och Ultra (3499 kr). Samtliga modeller har en 1,8-tums färgskärm och använder bränslecellsteknik. Ju större bränslecell, desto mer pålitlig och dyr mätare. Jämförelser i labbmiljö visar marginella skillnader jämfört med polisens referensmätare från Dräger. Excel visar +0,09 promille, Pro +0,04 och Ultra +0,02.

För att säkerställa noggrannheten rekommenderas årlig kalibrering för 376 kronor.

”Självklart ska man låta bilen stå när man druckit, men tyvärr ser inte verkligheten ut så och där hoppas jag att vi har en uppgift att fylla”, avslutar Hunter Abbott.

Ha nu en lagom glad midsommar!

Read more at KalmarPosten

Läs mer här